donderdag, juni 30, 2005

DINSDAG 11 OKTOBER 2005



Hard aan het kwasten, trainen, afvallen, aankomen, uitvallen, invallen en opvallen. Wat heb ik verder dan nog aan mijn leven ? Niks toch !

6 november staat de berenloop op het menu. Maar zaterdag eerst weekje Armona. Lekker er even tussenuitwaaien. Afgelopen zondag de 3 1/2 uur duurloop gedaan. Nog 2 keer een tweeenhalfuurloop en dan afbouwen en rusten. Mijn gewicht zakt lekker op het ogeblik, want dat is hard nodig straks. Op Terschelling. Loes heeft jammer genoeg last van blessure. Hielspoor. Als het tegen zit is ze daar een flink tijdje zoet mee, maar hopelijk was ze er vroeg genoeg bij en valt het mee.

Voor de Spiritgallery in Amsterdam hard bezig om een voorraadje schilderijen op doeken van 100x100 cm. te maken. Het tempo was er een beetje uit het afgelopen halfjaar, maar nu gaat het weer redelijk. Maryse Moerel van de galerie toonde veel belangstelling voor mijn werk en het klikt aardig met haar.

Daarnaast ook weer wat werk te doen en gedaan voor Stichting Kunstwens. De Stichting houdt zich bezig met het begeleiden van ernstig zieke en vaak ook terminale patienten, waar in veel gevallen het maken van een kunstwerk een laatste wens is.
De ontmoetingen met de betrokkenen en de kinderen zijn erg indringend en ik heb tot nu toe niet echt de behoefte gehad om erover te schrijven, maar zo af en toe neem ik me voor om het wat meer uit te diepen. Maar zoals het leven soms verder raast ontbreekt af en toe gewoon de tijd. Soms is dat maar goed ook, zeggen ze, om veel dingen omhanden te hebben. Daarnaast is mijn verwerking ervan op een volkomen ander niveau dan de direct betrokkenen en raakt deze meer aan de vraagstukken hoe je er integer mee om kunt gaan.

De momenten waarop er een lach is of als ze zo'n frons van opperste concentratie krijgen en helemaal opgaan in wat ze aan het maken zijn geeft de meeste voldoening. Het is en blijft een raar fenomeen, die drang van een mens om iets te uiten. Een tekening is vaak fascinerend, maar het geeft ook heel vaak aan dat de belevingswereld van de kinderen die zoveel leed meemaken ook een relatief gewoon vrolijke kant kent, met bloemen en vlinders. Maar af en toe geven ze ook uiting aan die wat meer duistere kant van het ziek zijn en dat komt ook los op dat papier.


Morgen is er in het Sophia een schildermiddag voor de kleine patientjes. Ik kijk er naar uit. s'Avonds is er van de stichting een bijeenkomst. Om met een aantal andere kunstenaars wat ervaringen uit te wisselen. Er zijn wat sprekers en er is me gevraagd ook wat over mijn ontmoetingen te vertellen. Vandaar deze aanzet.

Het heeft allemaal een beetje tijd nodig, maar ik kom er in de volgende blogs wel weer op terug.

www.kunstwens.nl
www.galleryspirit.com

Geen opmerkingen: