donderdag, juni 30, 2005

OPRUIMWOEDE

Jasses, ik ben het spoor weer eens helemaal bijster.

Picasso schreef: In de fase dat je overal een puinhoop van maakt ben je jezelf. Nou lekker ventje, die Pablo, maar ik geloof dat ik wel een klein beetje begrijp wat ie bedoelt.

Stel je schrijft een dagboek, maar er gebeurt zoveel, dat je niet eens meer weet waar je moet beginnen. Het is als achterstallig onderhoud. Het is als zachtjes omkomen in je eigen vuil en puur en alleen al om het feit dat je deze weblog begint houdt de ongeschreven belofte in dat je hem moet bijhouden ook. Voor wie dan wel ? Is dat naar buiten treden dan ook niet gelijk het lot van een rechtgeaarde perfectionistisch ingestelde schepperdescheppende hondeninautoschildertje, die zo heel graag louter en alleen vlijmscherpe en uitermate diepzinnige taal uit wil slaan en vooral zit te wachten op erkenning van jou daar aan de andere kant van het internet. Het zijn vaak diepgewortelde universele principes, waar ik me af en toe niet aan kan ontworstelen.

Ik heb opruimwoede. Ik wil al die ongeschreven stukjes nu allemaal wel eens kwijt zodat ik weer eens in het Hier en Nu verder kan gaan. Het is een gevoel dat me sinds het eind van vorig jaar niet meer heeft verlaten en gaf me constant het gevoel achter de feiten aan te moeten hollen. Ik heb opruimwoede met betrekking tot mijn werkplek, ik wil mijn kwasten uitzoeken, mijn verf. Onze schuur, mijn klerenkast, ons kruidenrek. Opruimwoede ten opzichte van de overtollige kilo’s waardoor ik minder makkelijk beweeg. Het borrelt, het bruist, het sist en het suist.

Ik gebruik in mijn schilderijen vaker en vaker de kleur rood. De kleur van passie en verandering. Ik begin weer met het maken van nieuwe werken, daar waar ik toch wel meer en meer de neiging kreeg mezelf te gaan herhalen. Kortom er komt weer een beetje lucht in de banden en de processie van Echternach kan zich voortzetten. Twee stapjes vooruit en onvermijdelijk dan later weer dat stapje achteruit.

Ik ben weer op zoek naar bruggetjes en overgangen. Naar samenhang. En of het nou allemaal de weg der logica bewandeld. Ik zit nu weer in het hier en nu. Ik kreeg net een mailtje met als titel : tot je nek in de drek

Nou dan weet je weer dat het weer tijd is voor die 62 sloten. Noteer maar ! Zaterdagmiddag 27 augustus. Deze hardloopwedstrijd gaat over een afstand van 4,2 kilometer, wederom dwars door de weilanden van de Zouteveense polder in Schipluiden.

Ik heb net ingeschreven en heb ook maar gelijk mijn vrouw ervoor ingeschreven. Ze weet het alleen nog niet !


Ik weet niet of zo'n drekrees kan inspireren tot meesterwerken. Ben bang van niet, maar als u wilt kijken wat de andere inspiratiebronnen tot gevolg hebben gehad. Klik dan op de onderstaande links. Het lopen staat inmiddels heel even op een lager pitje, gewoon even een rustperiode om na de zomervakantie weer fris door te trainen naar o.a. Rondje Voorne en in het najaar richting winter de Berenloop.

naar schilderijen 2002-2004
recente werken 2005
naar mijn website

Mijn meest recente werken zijn te zien in

GALERIE 'T CENTRUM
Stationsweg 14
OOSTVOORNE
28 juni t/m 9 augustus 2005

Geen opmerkingen: