zaterdag, april 14, 2012

165 Saints and Sinners


165 Saints and Sinners, originally uploaded by edartr.

Saints and Sinners is een schilderij op doek dat 100x100 cm groot is. Een van de standaardmaten waar ik bij voorkeur op werk. Het is een louter praktische keuze. Het is namelijk het grootste formaat dat ik in de kofferbak van mijn auto kan vervoeren zonder allerlei ander zitplaatsen op te offeren.

Ik verlang in dat opzicht terug naar mijn T4 volkswagen transporter bus, maar die fijne bus had helaas ook niet het eeuwige leven.

Maar dit even terzijde. Praktisch gezien is dus die 100x100 de perfecte maat om te vervoeren. Klep open schilderij in de achterbak en karren maar.

De 100x100 is ook een mooie maat om aan de muur te hangen. Boven de bank zeg maar, want dan is er nog ruimte tussen bank en plafond en het laat zich ook makkelijk combineren met een 2e 100x100. en het is ook net van het formaatje "statement". Geen laf 30x40 doekje. Als het hangt dan is het er ook. Ongeacht nog wat er op staat.

Waar gaan we naar toe met dit betoog hoor ik u zich afvragen. Welnu, met mijn eindexamen heb ik het begrip formaat in de kunst als scriptie gedaan.

Waarom kiezen kunstenaars nu eiegnelijk voor een bepaald formaat. Tijdens mijn opleiding hoorde ik vaak als er een schetsje gemaakt was, dat dit zich leende voor het grote gebaar. Groter maakt meer indruk zeggen ze vaak. Size matters, maar ik begon het me af te vragen of het dan ook daadwerkelijk meer inhoud zou krijgen. Met andere woorden is een schets op een klein blaadje. Dat rechtstreeks en ongekunsteld uit het brein van de maker niet veel krachtiger en waardevoller dan het bewerkte eindproduct.

Het zijn allemaal vragen en antwoorden waar we destijds alleen toegang toe konden krijgen via de bibliotheken bijvoorbeeld. Of soms via een video over een bepaalde kunstenaar.

Ik wilde graag onderzoeken wat voor argumenten er soms waren om te kiezen voor een bepaalde maat doek .

Er was geen standaardwerk met betrekking tot deze vragen. Toch wil ik de komende periode dit soort vragen opnieuw onderzoeken met behulp van ons nieuwe mediumpje, het internet.

Een zoektochtje naar dit fenomeen waar niemand op zit te wachten maar waarbij je zelf een soort vezamelwoede genereert, want immers alles wat zich op dat vlak zal voordoen wil je dan vastleggen. Conclusies kun je vooralsnog niet trekken, maar de zoektocht is leuk denk ik.

Tot zover even.

Tot de volgende post.

Geen opmerkingen: