vrijdag, april 12, 2013

186 green spider men


186 green spidermenn, originally uploaded by edartr.

Er is een soort verschuiving gaande heb ik de indruk. Voor 2008 waren het in de galerie wereld toch gewoon vette jaren. Winsten op de beurs. Cashen en dan moet het toch weer uitgegeven worden en vaak kon er dan ook nog even een schilderijtje van de schilderijenboer af. En iedereen was heel erg blij.

Maar ja, na zonneschijn komt regen. Banken vielen om, Ice was not safe, beurzen kelderden en de ene na de andere galerie moest zijn deuren sluiten. Nou is het natuurlijk ook zo dat een kunstenaar moet lijden, jazeker, maar niet te lang natuurlijk.

Dus het was tijd om een list te verzinnen. Er werd me aangeraden om giclee prints te gaan maken. Genummerd en in oplages. Eerst via een amsterdamse galerie, die dat erg zag zitten, maar tegelijkertijd aan deze constructie zelf het meeste verdiende. All in the game natuurlijk, maar toch voelt dat niet allemaal even jofel.

Het was ook rond die tijd dat ik me wat meer ben gaan verdiepen in de manier waarop ik mijn eigen werk het beste vast kon leggen met het oog op de reproduceerbaarheid van mijn werken en dat resulteerde in de aankoop van een spiegelreflexcamera.

Goeie foto's vragen om goede printers. Met mijn laatste spaarcentjes heb ik toen een grootformaatprinter gekocht, waarmee ik ook kunstkaarten kon gaan maken en zo is het allemaal gekomen zo kort door de bocht. Al die dingen stonden uiteindelijk toch weer in dienst om datgene te kunnen blijven fasciliteren wat ik toch het liefste doe namelijk S C H I L D E R E N. En zo is de cirkel weer een beetje rond. Nou ja eivormig met hier en daar wat rondtrekkende bewegingen, zo'n beetje zoals dit blogje tot stand komt. .. Want nu kom ik weer tot mijn kern van het betoog, die verandering.

Mensen zijn best nog wel geneigd om geld uit te geven voor een schilderij, alleen wordt dat veel bewuster uitgegeven en is het veel persoonlijker geworden. Het werk moet uitdrukking geven aan de directe persoonlijke belevingswereld van de koper en daarom krijg ik de laatste tijd juist veel vaker een aanvraag tot het maken van een portret van hond in auto. De prijs is soms nog wel een belemmering, maar meestal komen we er wel uit, om het maar eens populair te zeggen.

Deze groene alfa spider is hier ook een uiting van. De mensen voor wie het werk bestemd was hielden niet op met glunderen en dat is ..... waar je het voor doet in the end.

Geen opmerkingen: