woensdag, juni 07, 2017

Hulpvraag Instanties Open Brief Inbreuk op copyright Ed van der Hoek.

Geachte dames/heren

Mijn naam is Ed van der Hoek. Sinds 1995 ben ik actief als professioneel beeldend kunstenaar. Mijn opleiding heb ik genoten aan de huidige Willem de Kooning academie in Rotterdam en ik maak schilderijen en foto’s waarbij ik vaak klassieke auto’s en dieren als onderwerp gebruik. Inmiddels verkoop ik (als verkopen in dit opzicht een kracht bijzettend argument is) aan klanten in binnen-en buitenland en is mijn werk internationaal onder licentie verkrijgbaar in de vorm van kunstkaarten in o.a. de UK, Australie en Nieuw Zeeland en ben in verregaande onderhandeling om mijn werken ook in de VS uit te geven. Dat gaat vanaf deze zomer gebeuren. Daarnaast verkoop ik via de website Etsy.com voornamelijk aan particulieren in de VS. Op deze website ben ik de nummer 3 van NL in de categorie kunst met meer dan 2400 sales. https://www.etsy.com/shop/Edart?ref=seller-platform-mcnav . Met andere woorden:  Mijn werk is doorgaans toegankelijk en vrolijk van aard en is derhalve commercieel best interessant gebleken, maar helaas ook voor mensen met minder goede bedoelingen.

 

Ongeveer een jaar geleden ben ik erachter gekomen dat diverse van mijn werken op zeer grote schaal illegaal worden gekopieerd op producten (met name sierkussens), die te koop worden aangeboden op Amazon, AliExpress, Alibaba, Taobao, DHGate, LightintheBox, eBay, en Wish.

Om u een idee te geven van de orde van grootte een willekeurige greep uit de aanbiedingen van de sierkussens.

 

Ik heb voor 16 verkopers op AliExpress berekend dat zij in totaal 265.000 kussens op voorraad hebben. Gemiddeld wordt voor deze kussens $ 10,- gevraagd.

Om de volledige schaal in kaart te brengen is bijna ondoenlijk vanwege de enorme omvang.

Als ik een zeer voorzichtige inschatting zou moeten doen verwacht ik dat er rond de 1 miljoen kussens te koop worden aangeboden op de hierboven genoemde platforms.

 

Er is hier dus sprake van grootschalige inbreuk op mijn auteursrechten. Behalve een enorme emotionele impact, is er ook sprake van een zeer forse financiĆ«le impact. Immers, ik ben afhankelijk van de omzet en winst die wordt gegenereerd door licenties op mijn werken uit te geven en door het exploiteren van exclusief beeldmateriaal. Ik lijd door dit alles forse schade, zoals gezegd zowel emotioneel als financieel. De kosten die ik momenteel heb zijn voornamelijk op het gebied van de advocatuur en zijn niet gering. Ik ben nu op afbetaling bezig deze schuld in te lossen. Ik werk met behulp van de door mijn advocaat opgestelde “inbreukbrieven”, maar uiteraard gaat het implementeren van deze brieven en de rompslomp hieromtrent allemaal ten koste van mijn voorheen zorgeloos aangewende creativiteit. Het is wrang om te constateren dat anderen er gewoon met mijn werk mee vandoor zijn gegaan en de inkomsten die eigenlijk gewoon bij mij terecht zouden moeten komen zonder meer in de zakken van “oplichters” terecht komen. En uiteraard kun je jezelf door middel van tegeltjeswijsheid wel een beetje moed inpraten, maar ik verzeker u dat de impact van dergelijke gebeurtenissen gepaard gaan met tranen.

 

Ik ben inmiddels “de strijd aangegaan” met deze platforms, waarbij mijn voornaamste doel is het stopzetten van het aanbieden en verkopen van producten waarop mijn werk te zien is.

 

Dit is een zeer moeizaam traject, waarbij door de platforms, met name de Aziatische, vele drempels en obstakels worden opgeworpen.

 

Alhoewel ik iets ben gevorderd in dit gehele proces loop ik te vaak vast en ben ik op zoek naar instanties die mij kunnen adviseren / helpen in mijn strijd op een hoger niveau.

 

Daarom wend ik mij tot uw organisatie. Graag hoor ik of en zo ja wat uw organisatie voor mij kan betekenen. Nogmaals wil ik benadrukken dat het hier niet om een paar incidenten gaat, maar daadwerkelijk om inbreuk op zeer grote schaal.

 

Ik verneem heel graag uw reactie.

 

Met vriendelijke groet

Ed van der Hoek

 

 

 



Geen opmerkingen: